Sportief wandelen

Sportief wandelen is duidelijk anders dan zomaar een stukje wandelen. De Wandelgroep bij Corenne of  ‘Power walking’ is voor iedereen die buiten aan zijn fitheid wil werken een ideale activiteit.

In Utrecht traint de wandelgroep onder leiding van Corenne,
elke vrijdag vanaf Winkelcentrum de Gaard bij het standbeeld.

Vrijdagen Utrecht van 9.00 – 10.00 uur
In deze groep met goede basisconditie staat het tempo en afstand voorop. De training wordt aangevuld met intensieve oefeningen voor kracht, lenigheid en balans.

Vrijdagen Utrecht om 10.00 – 11.00 uur
Deze groep loopt een route van ongeveer 3 kilometer met oefeningen voor kracht, lenigheid en coördinatie.

Met de wandelgroepen Utrecht trainen we over verschillende routes. We lopen o.a. bij het Griftpark, De Berenkuil en een andere keer langs de ezeltjes van het moestuincomplex. Afhankelijk van het weer en het seizoen dus elke week een heerlijke training met bijpassende route.

Kom een keer mee doen!

Voordelen van wandelen met Corenne

  • Verbeteren van fitheid en conditie.
  • Een sport geschikt voor iedereen en voor alle leeftijden.
  • De kans op blessures is gering.
  • Ook met gezondheidsklachten is Sportief wandelen heel goed mogelijk.
  • Sportief wandelen geeft je energie en het gevoel alles (weer) aan te kunnen.
  • Conditie verbeteren door een verantwoorde opbouw van belasting door professionele begeleiding.
  • Op een plezierige manier bewegen in groepsverband, wandelen in een groep is gezellig.
  • Wandeltrainingen van ongeveer 1 uur.
  • Sneller dan gewoon wandelen, maar u kunt het op uw eigen niveau doen.
  • Hoeft niet duur te zijn: een paar goede wandelschoenen is voldoende.

Voor wie?

Iedereen die over een basisconditie beschikt van een half uur achter elkaar wandelen, kan deelnemen aan de wandelgroep in Utrecht. Sportief wandelen is geschikt voor mensen die lange tijd niet gesport hebben en ‘weer wat willen gaan doen’ tot mensen met gezondheidsklachten. Maar ook voor ‘fitte’ mensen is Sportief wandelen een uitstekende vorm van bewegen. Zij kunnen bij een pittige training, door een aantal verzwarende elementen in te bouwen, flink aan hun trekken komen.

Door de begeleiding en trainingsopbouw biedt het net iets meer dan het ‘gewone wandelen’. Sportief wandelen is stevig doorwandelen in een tempo rond de 5 kilometer per uur. Er wordt niet hard gelopen. Door het gebruik van tijdsinterval kan iedereen op zijn eigen hardste versnelling en tempo lopen. Er moet wel nog genoeg adem overblijven om een gesprekje te kunnen voeren, althans, het grootste deel van de training dan.

Wandelgroep Utrecht

De gemiddelde wandelgroep bij mij bestaat uit ongeveer 10 personen. Het trainen met elkaar is gezellig en sociaal. De trainingen duren 1 uur en zijn zeer gevarieerd.

We doen eerst een warming-up om de spieren op te warmen en los te maken. Daarna gaan we flink doorstappen en doen we oefeningen met tempowisselingen. Dit zijn de vaste onderdelen van de training. U krijgt tijdens de trainingen aanwijzingen over uw looptechniek en lichaamshouding.

Voor het wandelen kunt u het beste makkelijk zittende kleding en wandelschoenen aantrekken. Met regen wordt er ook gelopen. Dan is een regenjas prettiger dan een paraplu. Bij zeer extreme weersomstandigheden als sneeuw en ijzel wordt er niet getraind.

Reacties van deelnemers

Het wandelen bevalt uitstekend, vooral de prettige en persoonlijke manier van les geven, en natuurlijk gecorrigeerd worden, waar nodig. Het sociale aspect is ook een pluspunt. Al beweeg ik veel, door de oefeningen is mijn conditie er op vooruitgegaan!

Adri

Al járen loop ik met deze vrolijke dames mee! Vrijdagochtend vroeg, zodat je nog de hele dag over hebt vóór het weekend. Een uurtje stevig wandelen in verschillende looptempo’s, met buig- en strekoefeningen tussendoor. Corenne weet altijd te enthousiasmeren en professioneel (fysiotherapeute) te begeleiden. Gewoon een lekker uurtje buiten sporten!

Els

Ik vind het wandelen met Corenne heerlijk! Lekker buiten een uur actief zijn op je eigen niveau. Corenne geeft goede oefeningen tussendoor waarbij allerlei spieren aan bod komen. Ze geeft duidelijk leiding en ook persoonlijke tips en dat vind ik erg prettig.

Pauline